Jakie witaminy i minerały są potrzebne w 3 trymestrze ciąży?

To, jak odżywia się przyszła mama, w dużej mierze determinuje rozwój płodu w czasie ciąży. Dodatkowo może mieć również ogromny wpływ na stan zdrowia dziecka już po jego narodzinach. Ogromną rolę odgrywa zwłaszcza dostarczanie niezbędnych witamin i minerałów – również w trzecim trymestrze ciąży, czyli tuż przed narodzinami dziecka. Jak o to zadbać?

Dieta w trzecim trymestrze: co warto wiedzieć?

Pod koniec ciąży może nastąpić potrzeba lekkiej modyfikacji diety. Dzieje się tak m.in. ze względu na fakt, że u ciężarnych często nasilają się wtedy takie objawy jak zgaga, zaparcia czy wzdęcia. Warto w takiej sytuacji ograniczyć spożywanie kwaśnych owoców, warzyw takich jak por czy cebula, a także zrezygnować z dodawania octu do potraw. Przyszła mama powinna natomiast zwiększyć spożycie różnych źródeł błonnika (m.in. jedząc więcej surowych warzyw, kaszy gryczanej, otrębów czy płatków owsianych). Jeśli w trzecim trymestrze nasilą się obrzęki, z diety warto wyeliminować sól.

Witaminy dla ciężarnych 3 trymestr

Ostatnie trzy miesiące ciąży to czas intensywnego rozwoju płodu – dlatego też kobieta w ciąży powinna zadbać również o dostarczanie odpowiedniej ilości witamin i składników mineralnych. Większość z nich można sobie zapewnić poprzez właściwą dietę – mowa m.in. o magnezie, żelazie, czy witaminie E. Ich suplementację zaleca się jedynie w przypadku wystąpienia niedoborów; każdorazowo należy też skonsultować tę kwestię z lekarzem prowadzącym ciążę.

Część witamin i minerałów potrzebnych w trzecim trymestrze ciąży trudno jednak zapewnić z pożywienia. Wśród nich są witamina D3, kwas foliowy, jod czy DHA.

Suplementy w 3 trymestrze ciąży

W kwestii suplementów diety dla ciężarnych, Polskie Towarzystwo Ginekologiczne rekomenduje przyjmowanie kwasu foliowego, jodu, DHA i witaminy D3 ze względu na potwierdzone duże ryzyko występowania niedoboru w populacji. W trzecim trymestrze ciąży szczególnie wzrasta zapotrzebowanie na DHA.

Wszystkie wymienione witaminy i mikroelementy zawiera suplement diety MamaDHA Premium+ jednocześnie w składzie preparatu nie ma innych witamin i mikroelementów ze względu na fakt, że ich suplementacja nie jest rekomendowana i jest uzależniona od zaleceń lekarza.

Zapotrzebowanie energetyczne w 3 trymestrze

Przyszła mama musi pamiętać nie tylko o dostarczeniu organizmowi właściwej dawki witamin i mikroelementów, ale również – o zwiększonym zapotrzebowaniu na energię w ostatnich miesiącach ciąży. Jest to związane z rozwojem i wzrostem płodu. Oblicza się, że średnie zapotrzebowanie na energię wzrasta o 465 kcal na dobę w trzecim trymestrze ciąży. Należy jednocześnie pamiętać, że ostateczne zapotrzebowanie może różnić się w zależności od wartości wskaźnika BMI przed zajściem w ciążę.

Tym samym w trzecim trymestrze ciężarna musi pamiętać nie tylko o dostosowaniu diety do etapu ciąży, ale też – o dalszym dostarczaniu właściwych ilości witamin oraz mikroelementów.

Bibliografia:

„Żywienie kobiet w ciąży. Teoria i praktyka”, Instytut Matki i Dziecka, Zakład Żywienia, https://1000dni.pl/sites/default/files/guides/poradnik-zywienie-kobiet-w-okresie-ciazy-teoria-i-praktyka.pdf; dostęp z dn. 20.10.2022

„Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie”, NIZP-PZH, https://www.pzh.gov.pl/wp-content/uploads/2020/12/Normy_zywienia_2020web-1.pdf, dostęp z dn. 20.10.2022

„Poradnik żywienia kobiet w ciąży”, Instytut Matki i Dziecka, http://www.imid.med.pl/images/poradnik-zywienia-dla-kobiet-w-ciazy.pdf, dostęp z dn. 20.10.2022

Artykuł sponsorowany!